top of page

תאגידים עירוניים

תאגידים עירוניים

עורכת הדין אורטל חמדני

תאגיד עירוני הנו חברה, אגודה שיתופית, עמותה שמטרותיה מצויות במסגרת סמכויות העירייה למשל: חינוך ותרבות, ספורט, תיירות, התחדשות עירונית, תשתיות ופיתוח כלכלי, חניונים ציבוריים ועוד). לפחות ממחצית מהון המניות או כוח ההצבעה בתאגיד מוחזק בידי העירייה (סעיף 249א. לפקודת העיריות [נוסח חדש]).

 

כיום פועלים במדינת ישראל 614 תאגידים עירוניים מגוונים.

 

תאגיד זה כפוף למערכת מסועפת של הנחיות רגולטוריות (משרד הפנים ומשרד האוצר) מכוח היותו גוף שמתוקצב מכספי ציבור ובנוסף חלות עליו הוראות חוק שונות מכוח היותו תאגיד פרטי (חוק החברות, חוק העמותות וכו').

 

נהוג לכנות תאגיד עירוני כ״זרועה הארוכה של הרשות המקומית״ כיוון שהוא משמש לרוב גוף ביצועי המגשים את מדיניות הנהלת הרשות המקומית.

 

מי רשאי לכהן כנציג בתאגיד העירוני?

 

על הרשות המקומית למנות את נציגיה בדירקטוריון בחלוקה שווה של שליש נבחרי ציבור, שליש עובדי רשות ושליש נציגי ציבור. בנוסף, יש להקפיד על ייצוג שווה לשני המינים בהתאם לקבוע בסעיף 249א (3א) לפקודת העיריות. נציגי הציבור והעירייה נדרשים לעמוד בתנאים הקבועים בתקנות ולקבל את אישורה של הועדה לבדיקת כשירות מינויים במשרד הפנים. לעומת זאת, נבחרי הציבור אינם נדרשים לקבל אישור מוועדה זו.

 

האם ניתן להגיש עתירה מנהלית נגד תאגיד עירוני?

 

תאגיד עירוני אינו מנוי בין הגופים שניתן להגיש נגדם עתירה מנהלית על פי חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, תש״ס- 2000. בפסיקות רבות צוין כי מן הראוי שהדיון בענייני מכרזים של תאגידים עירוניים יידונו בבתי משפט מנהליים, אולם עד כה החוק לא תוקן. על כן, תקיפה משפטית של מכרז שפורסם על ידי תאגיד עירוני תעשה באמצעות המרצת פתיחה והגשת צווי ביניים לבית משפט אזרחי בהתאם לשווי הסעד המתבקש. 

 

האם התאגיד העירוני כפוף לחובת קיום מכרז פומבי?

 

חובה זו חלה גם על תאגידים עירוניים מכוח פסיקת בג״צ בתיק 313/82 צוקר נגד עיריית תל אביב.

באופן מפתיע, תחום המכרזים, הרכש וההתקשרויות בתאגיד העירוני אינו מוסדר בחקיקה. כוונת המחוקק הייתה להתקין תקנות ייחודיות שיתאימו לצרכי התאגידים העירוניים, אולם מאז שנת 2002 עדיין לא הוסדרה חקיקה זו בשל חילוקי דעות מהותיים בין משרדי הממשלה (ראו בעניין זה תיקון 14 לחוק חובת המכרזים, תשנ״ב – 1992 שטרם נכנס לתוקפו בהקשר ל״תאגיד מקומי״).

 

 

 

משרד עורכי דין אורטל חמדני, מתמחה בייצוג וייעוץ משפטי שוטף לתאגידים עירוניים. הניסיון שצברתי כיועצת משפטית לתאגידים עירוניים, הן כיועצת חיצונית והן כיועצת משפטית in house, הקנו לי ידע והיכרות מעמיקים עם התחום באופן המאפשר לי להציע ייעוץ מקצועי ויעיל לקידום מטרותיו הכלכליות של התאגיד העירוני.

colorLogo-trans.png
bottom of page