top of page

משפט מנהלי

מהו משפט מנהלי

עורכת הדין אורטל חמדני

המשפט המנהלי עוסק בסכסוכים שבין אדם לרשות ציבורית / עירונית הממלאת תפקיד ציבורי (משרד ממשלתי, רשות מקומית או גורמים אחרים שממלאים תפקיד ציבורי על פי דין).

 

בתחילה בג״צ דן בעניינים אלה, עד שבשנת 2000 נחקק חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, תש״ס- 2000 ועל פיו הוקמו בתי משפט ייחודיים שעיקר תפקידם הנו לערוך ביקורת שיפוטית על החלטות של גופים ציבוריים ועירוניים ולשמש במה לתקיפה ישירה של התנהלותם.

 

למעשה, בית המשפט לעניינים מנהליים מבקש לאזן בין זכויות האזרח לבין סמכויות הגוף השלטוני, ללא התערבות בשיקול דעתו המקצועי והעצמאי, אלא במקרים חריגים כגון: פגיעה בשלטון החוק, חוסר סבירות קיצוני, חוסר סמכות, הפלייה ופגיעה בשוויון.

 

אתן דוגמאות לנושאים שיידונו בבתי משפט אלה: תובענה ייצוגית נגד עירייה, סירוב למסור מידע לפי חוק חופש המידע, החלטות בענייני חינוך, סירוב לתת אישור לטאבו, החלטות בענייני מכרזים, סירוב לתת רישיון עסק או רישיון לעיסוק במקצוע, ערעור על החלטות של ועדות ערר לארנונה / תכנון ובניה, סירוב לממן הסעות לתלמידים ועוד...

 

בהליך המנהלי נכללים שלושה סוגי הליכים עיקריים: עתירה מנהלית, ערעור מנהלי ותובענה מנהלית. כמו כן, במסגרת הליכים אלה ניתן לבקש גם צווי ביניים עד לקבלת פסק דין למשל: מניעת חתימת חוזה עם זוכה במכרז עד להכרעה בשאלה פסילתו. 

 

לעומת זאת, תקיפת חקיקת חוקים ותקנות לרבות ביטולם תוגש במסגרת עתירה לבג״צ.

 

תקיפת החלטה של רשות ציבורית דורשת היכרות עם העקרונות הייחודיים לענף המשפט המנהלי, וכן ניסיון בייצוג משפטי בפני בתי המשפט לעניינים מנהליים.

 

משרדי מייצג ומייעץ לגופים ציבוריים מזה 13 שנים ובמסגרת זאת מלווה רשויות מקומיות, וועדות מקומיות לתכנון ובניה, ועדות מכרזים ותאגידים עירוניים. כמו כן מייצג המשרד בליטיגציה מנהלית גופים ציבוריים וגורמים פרטיים.

colorLogo-trans.png
bottom of page